Моніторингові дослідження



Моніторинг динаміки досягнень дітей дошкільного віку

Методичний порадник

            Пріоритетним напрямом діяльності дошкільних навчальних закладів є спрямування освітнього процесу на реалізацію нового Базового компонента дошкільної освіти. Цілісність освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі забезпечується реалізацією  БКДО та тієї чи іншої програми.  Важливим інструментом підвищення ефективності впровадження та реалізації програми є обов'язкове її обговорення в колективі, у групах та на батьківських зборах разом з батьками, які являються активними учасниками освітнього процесу в ЗДО.

         Запорукою успішної реалізації ключових завдань БКДО та програми для кожної вікової групи, організації та змістового наповнення освітнього процесу у дошкільних навчальних закладах є створені належні умови, а саме:

-         професійна підготовка кадрів;

 -         створення предметно-розвивального середовища;

-         науковий супровід навчальних програм;

-         навчально-методичне забезпечення;

 -        забезпечення виявлення труднощів у педагогів, з метою їх корекції;

 -        створення консультативної служби для батьків.

            Проте, як підтверджує практика, головними умовами, які забезпечують ефективність реалізації  завдань БКДО та освітньої програми, за якою працює педагогічний колектив ЗДО, є: створення ігрового предметно-розвивального середовища у групах та в ЗДО вцілому і навчально-методичне забезпечення освітнього процесу з дошкільниками.

            Важливим показником результативності роботи ЗДО є готовність дитини до навчання у школі: фізична, соціальна, вольова, мотиваційна, інтелектуальна 

На сьогоднішній день показником ефективності реалізації завдань БКДО є його наступність зі стандартами початкової школи. Отже, визначені Базовим компонентом дошкільної освіти  вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок дітей, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе є обов'язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу в ЗДО, незалежно від їх підпорядкування, типу і форм власності.

            Моніторинг - це засіб контролю за освітнім процесом, форма організації збору, зберігання, оброблення та розповсюдження інформації про діяльність педагогічного колективу ЗДО, що забезпечує безперервне стеження за станом освітньої роботи і прогнозування розвитку  дошкільної освіти. Метою моніторингу є вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ЗДО.

 

Завдання  моніторингового дослідження:

1. Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компоненту дошкільної освіти та отримати об'єктивну інформацію про якість дошкільної освіти, а також прогнозувати її розвиток.

 2. Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та освітньої програми ЗДО.

3. Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності ДНЗ прикінцевій меті - вимогам Державних стандартів дошкільної освіти та освітньої програми.

4. Визначити чинники, які сприяють покращенню виконання освітньої програми в ЗДО.

5. Надати рекомендації педагогам та батькам дошкільників стосовно визначення шляхів покращення якості дошкільної освіти, спираючись на результати моніторингу.

Об'єктами моніторингу є:

-інформація про учасників освітнього процесу (педагогів, дітей, батьків), зокрема про стан їх здоров'я, соціальний захист, умови життя та виховання, рівень задоволення потреби в освітніх послугах;

 -навчально-методичне, матеріально-технічне, нормативно-правове, кадрове забезпечення освітнього процесу. результати освітнього процесу (навчально-пізнавальної, творчої, ігрової діяльності дітей тощо).

Отже, учасниками моніторингу є всі суб'єкти освітнього процесу (педагоги, діти, батьки).

Методами моніторингу є:

 -           статистичні обстеження;

 -         експертні опитування педагогів, дітей, батьків;

 -         вивчення документації педагогів;

 -         метод аналізу результатів педагогічної діагностики дітей;

 -         методи обробки та накопичення інформації;

 -         методи математичної статистики.

            Педагогічна діагностика - це метод з'ясування всіх обставин перебігу освітнього процесу, достеменне визначення його результатів; педагогічне діагностування - процес (складова частина) практичної діяльності педагога, яка передбачається його посадовими обов'язками, з метою вивчення  стану і результатів освітнього процесу з дошкільниками.  На цій основі проводиться правильне прогнозування можливих відхилень, визначення шляхів їх попередження, а також коригування процесу навчання, виховання і розвитку дошкільників з метою підвищення якості дошкільної освіти.

         Кожен сучасний педагог, оцінюючи результативність своєї діяльності, аналізуючи ефективність навчальних програм і методів виховання, має опиратися на педагогічну діагностику.  Змістом педагогічної діагностики є фіксування результатів розвитку, навчання та виховання дітей за певний проміжок часу (місяць, квартал, півріччя, навчальний рік).

Учасниками педагогічної діагностики в ЗДО є діти всіх вікових груп. У поняття «діагностування» вкладається ширший і глибший зміст, ніж у поняття «перевірка знань, умінь і навичок» дітей. Останнє тільки констатує результати, не пояснюючи їх походження. У той час як діагностування включає контроль, перевірку, оцінювання, накопичення статистичних даних про дитину, їх аналіз, розглядає результати розвитку дитини з урахуванням способів їх досягнення.

 

Види педагогічної діагностики:

            Початкова (на початку навчального року (вересень) з метою визначення стартових можливостей дошкільників і постановки конкретних завдань на перспективу).

Поточна (відстеження результатів освітнього процесу з дітьми на певному етапі - за місяць, квартал, півріччя).

         Узагальнювальна (підбиття підсумків життєдіяльності дошкільників за тривалий період, рівнів їх розвитку та виконання освітніх програм).

            Педагогічна діагностика дітей проводиться під час звичайних для них видів діяльності: занять, гри, самостійної діяльності, прогулянки, інших режимних моментів, в ході яких вихователь спостерігає за поведінкою дітей, особливостями їх спілкування, зацікавленнями, досягненнями тощо. Проте діагностування містить і спеціальні діагностичні процедури, які відбуваються також у звичній обстановці: в режимі гри, бесіди, заняття чи міні-заняття з окремими дітьми.

         Найпоширенішим методом здійснення аналізу результатів освітньої роботи з дітьми раннього віку (до 3-х років) є педагогічне оцінювання за системою показників нервово-психічного розвитку малюків (вересень, січень, травень). В результаті цієї педагогічної діагностики визначається чотири групи розвитку дітей, з яких три перших характеризують нормальний розподіл дітей, а четверта - граничний, що вимагає особливої уваги дорослих (педагогів, логопеда, психолога, лікарів). Залежно від результатів нервово-психічного розвитку дітей завдання педагогів може полягати надалі або в збереженні досягнутого рівня розвитку кожної дитини, або в підвищенні цього рівня.

            З першої молодшої групи педагогічне обстеження рівня розвитку дітей може проводитися: - за найбільш значущими знаннями, вміннями та навичками (показниками, критеріями) з кожного розділу програми (цікава математика, мовленнєве спілкування, рідна природа, ознайомлення з довкіллям, образотворча діяльність, ігрова діяльність тощо);

- за показниками (критеріями) кожної освітнього напряму («Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина у світі природи», «Дитина у світі культури», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Гра дитини», «Мовлення дитини»);

- за показниками (критеріями) ключових компетентностей (здоров'язбережувальна, особистісно-оцінна; родинно-побутова, соціально-комунікативна, предметно-практична, художньо-продуктивна, ігрова, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична, природничо-екологічна, мовленнєва, комунікативна).

            З метою проведення цілеспрямованого  і повного педагогічного обстеження рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно БКДО вихователям варто оцінювати досягнення дітей кожної вікової групи за показниками (моделями, критеріями) всіх семи освітніх напрямів.. Для кожної вікової групи ці критерії свої, і добираються вони з усіх розділів освітньої програми, узгоджуючись з освітніми лініями БКДО, оскільки розвиток дитини - це цілісний процес, який відбувається в усіх освітніх лініях, і він не може розглядатися ізольовано від жодної з них. Дуже важливо отримувати інформацію про розвиток дитини також і від батьків та враховувати її при виведенні результатів педагогічної діагностики.

Методи педагогічної діагностики:

-       контрольні та підсумкові заняття;

-       міні-заняття з окремими дітьми;

-       спостереження  за дітьми (безпосередні, опосередковані);

-       бесіда з дітьми  (як допоміжний метод);

-       метод доручень (як один із видів природного експерименту);

-      вивчення продуктів праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості тощо);

-       контрольні зрізи рівнів знань та умінь дітей  з різних розділів програми  (нульові зрізи - у вересні, контрольні зрізи - у грудні-січні, підсумкові зрізи - у квітні-травні);

 -       дидактичні ігри та вправи;

-       розвивальні ігри ;

-       вивчення листків здоров'я кожної дитини;

-       анкетування (опитування)  батьків;

-       аналіз мовлення батьків і рідних дитини;

-       кваліметричні методи тощо.

         Щоб визначити рівень виконання програми та БКДО у групі вцілому, варто зробити зведену таблицю по всіх її розділах (освітніх напрямах), показники додати і знайти середній показник виконання програми. Аналогічно визначається середній показник виконання програми та БКДО по ЗДО (це показник якості надання освітніх послуг або якості дошкільної освіти в ЗДО). Узагальнені дані педагогічного обстеження обговорюються на засіданні педагогічної  ради.

 

Результати обстеження  початкового рівня научуваності дітей дошкільного віку ЗДО"Золотий ключик" за освітніми напрямами у межах Базового компонента дошкільної освіти України  у 2023-2024 н. р.

                                  

                      





















Відповідно до плану роботи ЗДО «Золотий ключик» на 2021-2022 н.р. з 20.09.2021р. по 20.10.2021р. було проведено моніторингове обстеження з метою визначення стартових можливостей дошкільників і постановки конкретних завдань на перспективу (моніторинг досягнень дітей раннього, молодшого, середнього та старшого дошкільного віку).

            Обстежено 218 дітей, що склало 88% від загального складу. 

         Вікові групи: I молодші групи - "Дзвіночок", "Берізка", "Калинка"; II молодші групи - "Волошка", "Білосніжка", "Ромашка"; середні групи - "Веселка", "Сонечко", "Чебурашка"; старші групи - "Ялинка", "Гуцулочка", "Дюймовочка".

         Педагогічне обстеження проводилося вихователями у формі організованої безпосередньої освітньої діяльності при використанні спостережень, бесід, ігор.