ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА В ЗДО



















З метою реалізації прав дітей з особливими освітніми потребами на доступність здобуття дошкільної освіти за місцем проживання, їх соціалізацію та інтеграцію в суспільство, забезпечення сприятливих умов із урахуванням типу і темпу психічного розвитку особливих дітей, відповідно до статті 19 Закону України «Про освіту», Закону України «Про дошкільну освіту», Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. № 305 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 86), постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року № 530 «Про затвердження порядку організації інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти» у закладі протягом 2024-2025 навчального року організовано інклюзивне навчання для 12 дітей. Станом на 01.04.24 року функціонує 7 інклюзивних груп.

ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:
  • - Діти навчаються разом у звичайній групіі.
  • - Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
  • - Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
  • - Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
  • - У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
  • - Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.






УМОВИ ДОСТУПНОСТІ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ  ОСВІТИ   ДЛЯ НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ 

ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ


 Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти

1. Конвенція ООН «Про права інвалідів».

2. Конституція України.

3. Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».

4. Постанова КМУ «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 15.08.2011 №872

5. Постанова КМУ від 12.03.2003 №305 «Про затвердження Положення про дошкільний навальний заклад» (із змінами).

6. Лист МОН молоді та спорту № 1/9-1 від 02.01.13 року «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання».

8. Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами від 08.08.13 № 1/9-539 МОН України.

9. Методичний лист МОН України «Психологічний і соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання».

10. Лист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 «Щодо орагнізації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».

11. Наказ МОН України від 01.10.2010 №912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання».

12. Наказ МОН України від 23.07.2013 №1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року».

13. Наказ МОН України від 14.06.2013 №768 «Про затвердження плану заходів, щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів».

14. Наказ МОН України від 04.06.2013 №680 «Про організацію діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій».

15. Наказ МОН України від 06.02.2015 №104/52 «Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп в дошкільних навчальних закладах».

16. Лист МОН України від 25.06.2020 №1/9-348 "Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти".

17. Лист МОН України від 05.08.2019 "Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н. р.".

 

Інклюзія (включення) – процес збільшення ступеня участі всіх дітей у соціальному житті, в різних програмах.

Інклюзивна освіта- це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.

Інклюзивний освітній заклад – це заклад освіти, який відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей. 

Інклюзивна освіта базується на таких принципах:

ü  Цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень. 

ü  Кожна людина здатна відчувати і думати. 

ü  Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою. 

ü  Адаптація системи до потреб дитини, а не навпаки. 

ü  Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємостосунків.

ü  Всі люди потребують підтримки і дружби ровесників.

ü  Задоволення індивідуальних освітніх потреб кожної дитини. 

ü  Визнання спроможності до навчання кожної дитини та, відповідно, необхідність створення суспільством відповідно до цього умов.

ü  Залучення батьків до навчального процесу дітей як рівноправних партнерів та перших вчителів своїх дітей.

ü  Командний підхід у навчанні та вихованні дітей, що передбачає залучення педагогів, батьків та спеціалістів.

ü  Складність завдань повинна відповідати здібностям дитини.

ü  Рівний доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти кожною дитиною.

ü  Подолання потенційних бар’єрів навчання.

Інклюзивна освіта

у закладі дошкільної освіти «Золотий ключик»

З  01 вересня  2023 року в ЗДО «Золотий ключик» почали функціонувати 4 інклюзивні  групи для виховання і розвитку дітей з особливими освітніми потребами.

Відкриття інклюзивної групи - це крок назустріч дитині, це нові підходи до навчання  дітей з особливостями психофізичного розвитку.   

Головний принцип роботи  інклюзивної групи  -  не дитина повинна підлаштовуватися під загальну систему освіти, а саму систему потрібно спрямувати на урахування потреб кожної окремої дитини з особливими освітніми потребами. Саме при такому підході в освітньому процесі - переваги отримують всі.

Для забезпечення результативності корекційно-розвиткової роботи, координації діяльності всіх учасників освітнього процесу в інклюзивних групах, наказом директора ЗДО Фокшанської Л.М., створено Команду психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. 

Для дітей з особливими освітніми потребами створені сприятливі умови, забезпечується їх безперешкодний доступ  до всіх приміщень закладу.

З метою формування інклюзивного, розвивального освітнього простору постійно взаємодіємо з батьками дітей з особливими освітніми потребами, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, залучаємо їх до необхідної підтримки дітей під час здобуття освіти. 

 

Основні завдання,

які визначила Команда психолого - педагогічного супроводу дітей з ООП:

 

ü                     Збір інформації про особливості дитини, її інтереси, труднощі і обмеження, освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття адекватних заходів.

ü                     Всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців з метою визначення характеру та причин відхилень в розвитку та поведінці.

ü                     Прийняття консолідованого рішення про специфіку змісту освіти і навчання з урахуванням рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації.

ü                     З’ясування потенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних особистісних  якостей.

ü                       Розробка та реалізація Індивідуальної програми розвитку дитини.

ü                       Моніторинг динаміки загального психічного розвитку дитини, консультування і вирішення складних, конфліктних ситуацій.

ü                        Ведення документації, що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності, збір портфоліо.  

Рекомендації  батькам, в сім’ях яких виховується

дитина з особливими освітніми потребами:

ü поважайте свою дитину;

ü сприймайте її такою, яка вона є;

ü дозволяти їй бути собою;

ü хваліть і заохочуйте до пізнання нового;

ü стимулюйте до дії через гру;

ü розмовляйте з дитиною, слухайте її, спостерігайте за нею;

ü підкреслюйте її сильні сторони;

ü впливайте на дитину проханням – це найефективніший спосіб дати їй інструкції.  

Організація соціальної взаємодії направленої на гармонізацію дитячих взаємовідносин в інклюзивній групі ЗДО

Методичні рекомендації для педагогів інклюзивних груп:

v  Для ефективного розвитку соціальних вмінь у дітей з особливостями психофізичного розвитку    створюйте  таке середовище, в якому б усіх дітей  сприймали і поважали.

v  Пам’ятайте, кожній дитині властивий свій темперамент, рівень розвитку та індивідуальні особливості.  Намагайтесь толерантно сприймати людські відмінності і навчати цьому малят.

v  Дитина з ООП не повинна займати особливе становище в групі, вона має  відчувати себе природно, досягати самостійності, наскільки це можливо. Створюйте таку атмосферу взаєморозуміння і взаємодопомоги між дітьми, яка б   могла забезпечити дитині з особливими освітніми потребами можливість  самоствердитися, набути певні навички соціальної поведінки.

v  Сприяйте налагодженню дружніх стосунків дітей природним шляхом. Не намагайтеся примушувати  дітей до дружби, оскільки такі взаємини мають розвиватися безпосередньо. Не приділяйте цьому питанню надмірної уваги й не занадто наполягайте на необхідності взаємодії дітей з особливими потребами та дітей із типовим розвитком. Такими діями ви можете закріпити у свідомості останніх думку про те, що дітям з особливими потребами необхідно допомагати,  а не те -  що слід налагоджувати рівноправні взаємовигідні соціальні стосунки.

v  Вчіть дітей з повагою ставитися до однолітків і додержуватися норм поведінки під час взаємодії, поважати гідність  дітей з особливими потребами. Наприклад, комусь можуть бути неприємні часті торкання. Інколи діти можуть ставитися до дітей з особливими потребами як до   ляльок або домашніх тварин.  

v  Вчинки говорять більше за слова, а тому демонструйте дітям позитивну соціальну поведінку. Якщо вихователь, помічник вихователя в групі  ставитимуться до всіх дітей з повагою, вихованці  діятимуть аналогічно. Якщо ж вони будуть бачити  зверхнє, грубе або неуважне ставлення дорослих один до одного та до вихованців,    вони  будуть наслідувати це під час взаємодії з однолітками. Будь-які дії вихователя в групі не лишаються непоміченими й впливають на дітей.

v  Заохочуйте дітей до співробітництва й взаємній  допомозі. Необхідно зосереджувати увагу на тому, що у всіх дітей з особливими потребами є власні інтереси, здібності й таланти, якими вони можуть поділитися з іншими.  Вчіть дітей обмінюватися послугами. Це має бути взаємний, а не однобічний процес. Діти з особливими потребами мають не лише отримувати допомогу, а й надавати її іншим.

v  Діти з недостатнім розвитком комунікативних навичок не можуть започаткувати гру, не вміють приєднуватися до неї.  Для розвитку цих умінь потрібна цілеспрямована допомога педагога шляхом моделювання поведінки і підкріплення. Щоб заохотити дитину з ООП до гри, вихователь має приєднатися до гравців, залучити  малюка, а коли він буде здатний самостійно гратися з однолітками, поступово залишити дітей. Інколи необхідне фізичне керування дітьми   з ООП під час гри, доки вони не оволодіють мистецтвом самостійної гри.

v  Діти, що не бажають гратися з однолітками, можуть боятися це робити, діяти дуже повільно або демонструвати агресивність. Щоб сприяти соціальному розвиткові таких дітей, пропонуйте дітям безпечне місце, звідки  вони б могли спостерігати за діяльністю інших дітей. Часто малята багато чому навчаються в такий спосіб і можуть повністю долучитися до гри через спостереження. Використовуйте позитивне схвалення. Посмішка, кивок головою чи погладжування по спині  дитини можуть бути ефективнішими, ніж голосні коментарі перед усією групою.

v  Не примушуйте  дітей брати участь у групових видах діяльності, а приділяйте їм індивідуальну увагу, щоб у них з’явилося почуття  довіри, необхідне для колективної роботи.

Світ  дітей  з  особливими  освітніми  потребами особливий та різнобарвний.  Вони  вчаться  жити  повноцінним  життям,  тому  завдання  дорослих – допомогти  їм  у  цьому, але головне – не нашкодити дитині своїми стараннями. Тож давайте працювати разом і допомагати дітям адаптуватися в нашому непростому світі.

І об’єднавши зусилля, ми впевнені   - кожна дитина знайде своє призначення в житті.