ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Нормативно-правове забезпечення
інклюзивної освіти
1.
Конвенція ООН «Про права інвалідів».
2.
Конституція України.
3.
Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства»,
«Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
4.
Постанова КМУ «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у
загальноосвітніх навчальних закладах» від 15.08.2011 №872
5.
Постанова КМУ від 12.03.2003 №305 «Про затвердження Положення про дошкільний
навальний заклад» (із змінами).
6.
Лист МОН молоді та спорту № 1/9-1 від 02.01.13 року «Про визначення завдань
працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного
навчання».
8.
Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з
особливими освітніми потребами від 08.08.13 № 1/9-539 МОН України.
9.
Методичний лист МОН України «Психологічний і соціальний супровід дітей з
особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання».
10.
Лист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 «Щодо орагнізації діяльності
інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».
11. Наказ МОН України від 01.10.2010 №912 «Про
затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання».
12.
Наказ МОН України від 23.07.2013 №1034 «Про затвердження заходів щодо
впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних
закладах на період до 2015 року».
13.
Наказ МОН України від 14.06.2013 №768 «Про затвердження плану заходів, щодо
забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому
числі дітей-інвалідів».
14. Наказ МОН України від 04.06.2013 №680 «Про організацію
діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій».
15.
Наказ МОН України від 06.02.2015 №104/52 «Про затвердження Порядку
комплектування інклюзивних груп в дошкільних навчальних закладах».
16.
Лист МОН України від 25.06.2020 №1/9-348 "Щодо створення інклюзивного
освітнього середовища в закладах дошкільної освіти".
17.
Лист МОН України від 05.08.2019 "Методичні рекомендації щодо
організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в
2019/2020 н. р.".
Інклюзія (включення) – процес збільшення ступеня
участі всіх дітей у соціальному житті, в різних програмах.
Інклюзивна освіта-
це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного
права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає
навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього
закладу.
Інклюзивний освітній заклад – це заклад освіти, який відкритий для
навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних,
емоційних, мовних чи інших особливостей.
Інклюзивна освіта базується на таких
принципах:
ü Цінність людини не залежить від її здібностей
і досягнень.
ü Кожна людина здатна відчувати і думати.
ü Кожна людина має право на спілкування і на те,
щоб бути почутою.
ü Адаптація системи до потреб дитини, а не
навпаки.
ü Справжня освіта може здійснюватися тільки в
контексті реальних взаємостосунків.
ü Всі люди потребують підтримки і дружби
ровесників.
ü Задоволення індивідуальних освітніх потреб
кожної дитини.
ü Визнання спроможності до навчання кожної
дитини та, відповідно, необхідність створення суспільством відповідно до цього
умов.
ü Залучення батьків до навчального процесу дітей
як рівноправних партнерів та перших вчителів своїх дітей.
ü Командний підхід у навчанні та вихованні
дітей, що передбачає залучення педагогів, батьків та спеціалістів.
ü Складність завдань повинна відповідати
здібностям дитини.
ü Рівний доступ до навчання у загальноосвітніх
закладах та отримання якісної освіти кожною дитиною.
ü Подолання потенційних бар’єрів навчання.
Інклюзивна
освіта
у закладі
дошкільної освіти «Золотий ключик»
З 01 вересня
2023 року в ЗДО «Золотий ключик» почали функціонувати 4 інклюзивні
групи для виховання і розвитку дітей з особливими освітніми
потребами.
Відкриття інклюзивної
групи - це крок назустріч дитині, це нові підходи до навчання дітей з
особливостями психофізичного розвитку.
Головний принцип роботи
інклюзивної групи - не дитина повинна підлаштовуватися під загальну
систему освіти, а саму систему потрібно спрямувати на урахування потреб кожної
окремої дитини з особливими освітніми потребами. Саме при такому підході в
освітньому процесі - переваги отримують всі.
Для забезпечення результативності корекційно-розвиткової роботи, координації діяльності всіх учасників освітнього процесу в інклюзивних групах, наказом директора ЗДО Фокшанської Л.М., створено Команду психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
Для дітей з
особливими освітніми потребами створені сприятливі умови,
забезпечується їх безперешкодний доступ до всіх приміщень закладу.
З метою
формування інклюзивного, розвивального освітнього простору
постійно взаємодіємо з батьками дітей з особливими освітніми потребами,
фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, залучаємо їх до необхідної підтримки
дітей під час здобуття освіти.
Основні завдання,
які визначила Команда
психолого - педагогічного супроводу дітей з ООП:
ü Збір інформації про особливості дитини, її інтереси, труднощі і обмеження,
освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття
адекватних заходів.
ü Всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням
інформації різних фахівців з метою визначення характеру та причин відхилень в
розвитку та поведінці.
ü Прийняття консолідованого рішення про специфіку змісту освіти і навчання з
урахуванням рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації.
ü З’ясування потенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних
особистісних якостей.
ü Розробка та реалізація Індивідуальної програми розвитку дитини.
ü Моніторинг динаміки загального психічного розвитку дитини, консультування і
вирішення складних, конфліктних ситуацій.
ü Ведення документації, що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності, збір портфоліо.
Рекомендації
батькам, в сім’ях яких виховується
дитина з особливими
освітніми потребами:
ü
поважайте свою
дитину;
ü
сприймайте її такою,
яка вона є;
ü
дозволяти їй бути
собою;
ü
хваліть і заохочуйте
до пізнання нового;
ü
стимулюйте до дії
через гру;
ü
розмовляйте з
дитиною, слухайте її, спостерігайте за нею;
ü
підкреслюйте її
сильні сторони;
ü впливайте на дитину проханням – це найефективніший спосіб дати їй інструкції.
Організація соціальної взаємодії
направленої на гармонізацію дитячих взаємовідносин
в інклюзивній групі ЗДО
Методичні рекомендації для педагогів інклюзивних груп:
v
Для ефективного розвитку соціальних вмінь
у дітей з особливостями психофізичного розвитку створюйте
таке середовище, в якому б усіх дітей сприймали і поважали.
v
Пам’ятайте, кожній дитині властивий свій
темперамент, рівень розвитку та індивідуальні особливості. Намагайтесь
толерантно сприймати людські відмінності і навчати цьому малят.
v
Дитина з ООП не повинна займати особливе
становище в групі, вона має відчувати себе природно, досягати самостійності,
наскільки це можливо. Створюйте таку атмосферу взаєморозуміння і взаємодопомоги
між дітьми, яка б могла забезпечити дитині з особливими освітніми
потребами можливість самоствердитися, набути певні навички
соціальної поведінки.
v
Сприяйте налагодженню дружніх стосунків
дітей природним шляхом. Не намагайтеся примушувати дітей до дружби,
оскільки такі взаємини мають розвиватися безпосередньо. Не приділяйте цьому
питанню надмірної уваги й не занадто наполягайте на необхідності взаємодії
дітей з особливими потребами та дітей із типовим розвитком. Такими діями ви
можете закріпити у свідомості останніх думку про те, що дітям з особливими
потребами необхідно допомагати, а не те - що слід налагоджувати
рівноправні взаємовигідні соціальні стосунки.
v
Вчіть дітей з повагою ставитися до
однолітків і додержуватися норм поведінки під час взаємодії, поважати гідність
дітей з особливими потребами. Наприклад, комусь можуть бути неприємні
часті торкання. Інколи діти можуть ставитися до дітей з особливими потребами як
до ляльок або домашніх тварин.
v
Вчинки говорять більше за слова, а тому
демонструйте дітям позитивну соціальну поведінку. Якщо вихователь, помічник
вихователя в групі ставитимуться до всіх дітей з повагою, вихованці
діятимуть аналогічно. Якщо ж вони будуть бачити зверхнє, грубе або
неуважне ставлення дорослих один до одного та до вихованців,
вони будуть наслідувати це під час взаємодії з однолітками.
Будь-які дії вихователя в групі не лишаються непоміченими й впливають на дітей.
v
Заохочуйте дітей до співробітництва й
взаємній допомозі. Необхідно зосереджувати увагу на тому, що у всіх дітей
з особливими потребами є власні інтереси, здібності й таланти, якими вони
можуть поділитися з іншими. Вчіть дітей обмінюватися послугами. Це має
бути взаємний, а не однобічний процес. Діти з особливими потребами мають не
лише отримувати допомогу, а й надавати її іншим.
v
Діти з недостатнім розвитком комунікативних
навичок не можуть започаткувати гру, не вміють приєднуватися до неї. Для
розвитку цих умінь потрібна цілеспрямована допомога педагога шляхом моделювання
поведінки і підкріплення. Щоб заохотити дитину з ООП до гри, вихователь має
приєднатися до гравців, залучити малюка, а коли він буде здатний
самостійно гратися з однолітками, поступово залишити дітей. Інколи необхідне
фізичне керування дітьми з ООП під час гри, доки вони не оволодіють
мистецтвом самостійної гри.
v
Діти, що не бажають гратися з однолітками,
можуть боятися це робити, діяти дуже повільно або демонструвати агресивність.
Щоб сприяти соціальному розвиткові таких дітей, пропонуйте дітям безпечне
місце, звідки вони б могли спостерігати за діяльністю інших дітей. Часто
малята багато чому навчаються в такий спосіб і можуть повністю долучитися до
гри через спостереження. Використовуйте позитивне схвалення. Посмішка, кивок
головою чи погладжування по спині дитини можуть бути ефективнішими, ніж
голосні коментарі перед усією групою.
v
Не примушуйте дітей брати участь у
групових видах діяльності, а приділяйте їм індивідуальну увагу, щоб у них
з’явилося почуття довіри, необхідне для колективної роботи.
Світ дітей
з особливими освітніми потребами особливий та
різнобарвний. Вони вчаться жити повноцінним життям,
тому завдання дорослих – допомогти їм у цьому,
але головне – не нашкодити дитині своїми стараннями. Тож давайте працювати
разом і допомагати дітям адаптуватися в нашому непростому світі.
І об’єднавши зусилля,
ми впевнені - кожна дитина знайде своє призначення в житті.