Мендришора Валентина Валентинівна
практичний психолог
Основні види діяльності практичного психолога закладу освіти визначено Положенням про психологічну службу системи освіти України (п. 2.2 наказу Міністерства освіти і науки України від 03.05.99 р. № 127 «Про затвердження Положення про психологічну службу системи освіти України»).
Практичний психолог в ЗДО здійснює свою роботу з усіма учасниками освітнього процесу, а саме: з вихованцями закладу, педагогами та батьками.
ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА З ДОШКІЛЬНИКАМИ :
![]() |
НАПРЯМИ РОБОТИ З ПЕДАГОГІЧНИМ КОЛЕКТИВОМ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
![]() |
Метою співпраці з педагогічним колективом є підвищення рівня психологічної компетентності, розвиток психологічного мислення, допомога кожному вихователеві в опануванні методів індивідуального і особистісно зорієнтованого підходу у вихованні, вміння визнавати кожну дитину особистістю, поважати її і надавати відповідну допомогу.
Робота з педагогічним колективом включає в себе такі напрями як :
РОБОТА ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА З БАТЬКАМИ ДОШКІЛЬНИКІВ:
Метою співпраці є допомога у розумінні вирішальних значень раннього та дошкільного віку у розвитку особистості, ролі тата й мами і родинної атмосфери у формуванні таких базисних якостей як: почуття впевненості, захищеності, вміння радіти, співчувати, виявляти творчу ініціативу, бути активним, дбати про добрі стосунки з членами сім’ї, з друзями, вміти гідно поводитися в разі перемоги чи поразки.
Робота з батьками включає в себе такі напрями :
1. Психологічна діагностика;
2. Психологічна просвіта;
3. Профілактична корекція;
4. Психологічне консультування.
ЯК БАТЬКАМ ВИЗНАЧИТИ ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ ДО ВІДВІДУВАННЯ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ?
![]() |
- Останнім часом вдома дитина стала нудьгувати, не може знайти собі заняття. Цілком можливо, що дитині пора відкривати щось нове, вийти зі звичного «сімейного кола».
- На прогулянці малюк сам підходить до дітей на майданчику, намагається вступити в контакт.
- Маля здатне кілька годин на день проводити без мами.
- Дитина може виразити свої базові потреби словами.
- Малюк уже досить спритний, вміє самостійно їсти (і пережовувати!), миє руки й умивається, вдягає і знімає із себе основні предмети одягу.
До кінця раннього віку в дитини з'являється прагнення до самостійності, її інтереси зміщуються від світу предметів до світу спілкування з дорослими.
Початок відвідування дошкільного закладу — перший серйозний етап соціального життя дитини, це не тільки нові умови життя і діяльності, режиму і харчування, – а й нові контакти, оточення, нові взаємини, вимоги і обов’язки.
Всі ці зміни відбуваються для дитини одночасно, створюючи тим самим стресову ситуацію, яка без спеціальної організації може призвести до невротичних реакцій:
Соціально-психологічна адаптація у дітей відбувається
по-різному, в залежності від віку, типу вищої нервової діяльності, стану
здоров’я, стилю виховання в сім’ї, родинних взаємин, рівня розвитку у дитини
ігрових навичок, її контактності, доброзичливості, емоційної залежності від
матері тощо.
Багато в чому процес адаптації дитини залежить від
того, наскільки батьки підготували її – як морально, так і фізично.
Цілеспрямована підготовка дітей до дошкільного закладу допомагає попередити виникнення труднощів адаптації.
ЯК ПІДГОТУВАТИ ДИТИНУ ДО ДИТЯЧОГО САДКА ?
![]() |
①Пояснюємо, що таке дитячий садочок
Розкажіть дитині, що таке дитячий садочок, навіщо
туди ходять діти, чому ви хочете, щоб малюк пішов в дошкільний заклад. Наприклад:
«Дитячий садок - це такий великий будинок з гарним садочком, куди мами і тата приводять своїх дітей. Тобі там дуже сподобається: там багато інших діточок, які все роблять разом - їдять, грають, гуляють. Замість мене там буде з тобою тітонька-вихователька, яка стане піклуватися про тебе, як і про інших малюків. Там дуже багато іграшок, там чудовий дитячий майданчик, можна грати з іншими дітьми в різні ігри».
② Формуємо позитивний настрій. Розповідаємо про те, що чекає дитину в дитячому садку
«Якщо ти захочеш пити, підійди до вихователя і скажи: «Я хочу пити», і вихователь дасть тобі води. Якщо захочеш в туалет, скажи про це вихователю».
Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на
його першу вимогу і так, як він хоче. Поясніть, що в групі буде багато дітей і
іноді йому доведеться почекати своєї черги.
⑤ Вибираємо улюблену іграшку
Нехай малюк сам вибере собі в компаньйони улюблену іграшку, з якою він зможе ходити в дошкільний заклад – адже разом набагато веселіше!
⑥ Не вагаємося!
Дитина відмінно відчуває, коли батьки сумніваються в доцільності відвідування садка. Будь-які ваші коливання малюк зуміє використати для того, щоб залишитися вдома і перешкодити розставанню з батьками. Легше і швидше звикають діти, для батьків яких, дитячий садок – єдина альтернатива.
![]() |
Плануємо своє життя з урахуванням інтересів малюка. Пам'ятайте, що на звикання малюка до дошкільного закладу може знадобитися до півроку часу, тому ретельно розраховуйте свої сили, можливості та плани. Краще, якщо на цей період у сім'ї буде можливість «підлаштуватися» під особливості адаптації малюка.
⑧ Беремо участь у спілкуванні дитини з дітьми та
вихователями
Зустрічайтеся з іншими батьками та їхніми дітьми.
Називайте інших дітей у присутності вашого малюка по іменах. Запитуйте його про
нових друзів. Заохочуйте звернення вашої дитини за допомогою і підтримкою до
інших людей. Чим краще будуть ваші відносини з вихователями, з іншими батьками
та їхніми дітьми, тим легше буде вашій дитині.
![]() |
Досконалих людей немає. Будьте поблажливі і терпимі до інших. Тим не менш, прояснюйте ситуацію, яка турбує вас, це необхідно. Робіть це в м'якій формі або через фахівців. Не дозволяємо собі негативних висловлювань, пов'язаних з дошкільним закладом. У присутності дитини уникайте критичних зауважень на адресу дитячого садка і його співробітників.
Увага - ніколи не лякайте дитину дитячим садком!
⑩ Забезпечуємо підтримку малюкові
У період адаптації емоційно підтримуйте малюка.
Частіше обіймайте його і цілуйте.